Auteur Topic: Snorkel (om zelf te bouwen)  (gelezen 1075 keer)

Offline apex4x4

• Master Poster
  • zuki drivers do it in the mud
    • Bekijk profiel
    • APEX4x4
Snorkel (om zelf te bouwen)
« Gepost op: 07-03-2007 21:03 »
Hoi als je wat vaker in het wat extremere natte terrein gaat en de wat diepere waterbakken op gaat zoeken om doorheen te rijden is een snorkel een must.
Hier een uitleg hoe je heel simpel en goedkoop een hele mooie en goed werkende snorkel kan maken.
Voor diegenen die nog niet weten waar een snorkel voor dient, als je met een zuki door een diepe waterbak gaat rijden kan het waternivo tot boven het orginele luchtinlaat filter komen te staan, dit filter gaat nu inplaats van lucht water opzuigen, en dit is einde oeffening voor de motor, vind de motor niet zo heel erg leuk, daarom is het snorkel geval ondworpen zodat de lucht die de motor nodig heeft van een veel hoger punt (bovenkant snorkel) word gezogen.

Ga naar de doehetzelf winkel en haal een pvc pijp met een diameter van 5cm (heb je een gti dan een diameter van 6cm) neem ook een 90 graden en een 45 graden bocht mee en wat pvc lijm.
Neem de maten op hoe hoog en waar je de inlaat gaat maken naar het orginele luchtfilter.
Alles op maat zagen en in elkaar lijmen.
Voor het snorkel petje kan je een open luchtfilter gebruiken of zelf iets maken van metaal of zelfs van pvc.
Neem een stuk kachel slang die bv onder het dashboard zit (kan je kopen op de auto sloperij), hiemee kan je een verbinding maken van snorkel naar inlaat orgineel luchtfilter huis.
Zaag op de plaats waar de snorkel het plaatwerk naar binnen gaat met bv een zaagboor een rond gat en voer de slang er doorheen.
Zet de snorkel vast op het raam met pvc bevestigings klemmen, deze lijken op slangklemmen maar dan anders  ;D
Sluit de snorkel slang aan op het zomer inlaat gedeelte van het orginele luchtfilter en doe hier een slangklem omheen.
Eigenlijk best makkelijk allemaal zoals je ziet.
op de openbare weg rijd ik meestal met een open luchtfilter zoals je ziet op de foto, en als ik het terrein in ga demonteer ik die en plaats ik het orginele filter weer in het luchtfilter huis en zet het luchtfilter op zomerstand, dit is nu snorkel stand geworden.
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
Groetjes Martin.

Offline Maarten

• Frequent Forumer
  • Gruitrode, België
    • Bekijk profiel
Re: Snorkel (om zelf te bouwen)
« Reactie #1 Gepost op: 07-03-2007 22:03 »
Ik zou die tussenklep vlak voor uwe luchtfilter er wel tussenuit halen, die volledig waterdicht krijgen is nogal moeilijk.
Ikzelf heb vanaf de luchtfilterbak een flexibel die voor de raam eruit komt, en daar pas overgaat in een pvc buis. Zo heb je het minste aantal overgangen, wat altijd waterdichter is.
Vergeet ook niet het afwateringsgaatje onderaan de luchtfilterbak af te dichten, en ervoor te zorgen dat de deksel van het luchtfilterhuis goed afsluit (bij mij zit er vloeibare pakking tussen de deksel en de bak.

Offline apex4x4

• Master Poster
  • zuki drivers do it in the mud
    • Bekijk profiel
    • APEX4x4
Re: Snorkel (om zelf te bouwen)
« Reactie #2 Gepost op: 08-03-2007 20:03 »
Bedankt voor de tip, dit had ik nog niet gedaan.

Groetjes Martin.